Fellesgrøftene hvor vi har lagt rør sammen med Energi 1 avsluttes i disse dager og det er snart klart for å starte graving inne i grendene.
Vi har sammen med styremedlem fra hver grend, befart gravetraseer og løsninger for fremføring av fiberkabel til de enkelte husstander.
Før gravestart vil eksisterende kabler i bakken bli påvist og merket opp med merkespray. Merk at disse merkene kun indikerer hvor det ligger kabel i bakken og har ikke noe med hvor det skal graves.
Gravearbeidet starter i grend 1 nå og i grend 8 i løpet av uke 40. Vi vil forsøke å gjøre en og en grend helt ferdig for at anleggsperioden skal oppleves kortest mulig for alle.
Når gravingen er ferdig i en grend vil fibermontørene starte booking, blåse fiberkabler og montere hjemmesentraler hos hver enkelt. Merk at hos mange vil denne jobben starte før nettet i gata er ferdig utbygd og at det derfor vil gå noe tid før tjenestene kan aktiveres.
Målet er å få gravd alle grøfter ferdig før telen kommer.
Det er mulig at det ikke lar seg gjøre å få ferdig all oppussing etter graving i år, om dette blir tilfellet vil vi komme tilbake til våren og ferdigstille oppussingen innen 17.mai 2014.
På vegne av våre entreprenører vil vi oppfordre alle til å tenke over hvor man parkerer i anleggsperioden slik at det ikke blir unødvendige forsinkelser på grunn av parkerte biler.
Når nettet er ferdig utbygd vil hver enkelt ha mulighet til å bestille tilleggstjenester (internett og telefon), også før fellesleveransen av TV blir satt i gang.
Vi vil ta kontakt med hver enkelt i forkant av signaloppstart for å avtale dette, eventuelt kan dere ta kontakt for bestilling på tlf. 32 79 57 22.
Dato for oppstart av fellesleveransen vil vi komme tilbake til når nettet i gata er ferdig bygget.
Vi ønsker alle velkommen som fremtidig fiberkunde.
Vennlig hilsen BOF
Hei!
Det skjer mye i gaten nå for tiden, men også over plener og langs gangveier. Her er min undring: Etter å ha sjekket kabeldybden over plenen min finner jeg at kabel bare er 15cm nede!!!! Er ikke det litt lite? Hvem tar ansvar ved «uheldige» plenforbedrelser???
Carl-Henning
Din grendlagsleder har et kabelkart , og da har du mulighet til å vite hvor din kabel går. Men spørsmålet vil bli videresendt til Altibox
Mvh
Raymond
Leder
Hei!
Vi ble fortalt på infomøtet at vi ble kontaktet før kabel ble lagt inn til huset og jeg ser nå at kabel er lagt midt på plenen og halvegs rundt tomten uten at jeg er kontaktet og dette er helt uakseptabelt!
Skulle tro at de som legger kabel vet hva de driver med men dette er helt på trynet:-(
Husene våre står på søyler og det går fint å fordele kabel til alle enheter under rekken men her har de gravd opp plenen til alle i rekken???
Hvorfor er vi ikke kontaktet før graving som vi ble lovt??
Din grendlagsleder har mottatt gravekart og hatt befaring med driftansvarlig for kabellegging, samt har hatt ansvar for å formidle dette til beboere i sin grend. Altibox tar videre kontakt for monteringen med hver enkelt husstand.
Mvh
Raymond Dolata
Leder
Så grendelagsleder har påtatt seg ansvaret om å informere alle beboere og har ikke gjort dette og står da erstatningsansvarlig for dette?
Jeg har snakket med leder for vår grend i dag og han har ikke gått befaring kun snakket med en man på telefonen og han har ikke snakket med noen om hvor de har tv eller hvor det er hensiktsmessig å legge kabel….
Jeg må si at styret her har gjort en slett jobb i denne saken og forventer at det ordnes opp snarest!
Hvilken grend/husstand gjelder dette?
Dette gjelder også Grend 2, Torsvei 86.
Det må også bemerkes at jeg tidligere la inn en sak her der jeg bemerket at kablene kun er 15cm under overflaten.
Må si meg enig med Tommy at dette her ikke er akseptabelt. Helt meningsløst spør du meg. Vi har ikke blitt informert om at det skulle graves i hagene, kablene kunne fint hvert trekt under husene. Har gått en runde rundt huset og ser også at det gravd 6 kabler til 5 hus og dette kan vel ikke stemme?
Mvh
Kristian Wangen
Hvilken grend/husstand gjelder dette?
Grend 5 Frøyasvei 38
Kabler kan ikke strekkes under huset – da det må monteres en innbox på hver husstand , som er lett å komme til utenfor huset. – Dette er en koblingsbox som VIKEN kan kom lett til ved event. feil og servicer.
Alle husstander på Sydskogen har fått kabler gravd inn til et hushjørnet – event. rundt – eller blitt kablet. – Beklaglig vis har ikke deres grend blitt godt nok informert – noe som skyldes en svikt i utsendelse fra VIKEN til grendelagslederen deres.
MVH
Raymond Dolata
Leder
Jeg har idag gått befaring i grend 5 med VIKEN FIBER / og Grendelagsforman
Kabler som er lagt feil – blir endret etter avtale.
Dessverre har det ikke kommet fram kabelkart til grend 5 – noe som nå blir ordnet omg. – Noe jeg var sikker på var iorden , da jeg ikke har hørt noe tidligere , så beklager min påstand i dette utspillet. – Når det gjelder kabler i bakken – skal de være gravd etter forskrifter inn til husstandene- Alle Grendelags ledere skal ha et oppdatert kabelkart – vis du savner dette – gi beskjed til undertegnede på mail.
MVH
Raymond Dolata
Leder
Til alle husstander !
VIKEN FIBER som nå har lagt inn kabler til alle husstander i Sydskogen vil om kort tid begynne montering av hussentraler. Hovedkabel som er lagt oppgjennom Bergliveien til Odinsvei blir oppkoblet til uken.
Jeg håper at du og din husstand vil bli fornøyd med det valget som ble gjort i forbindelense med bytte av leverandør til TV og Nett fra coax til fiber som nå kommer.
I en byggeperiode som innbefatter kabler til 254 husstander vil det alltid komme noe feil og problemer , som vi så langt har prøvd å løse på best mulig måte. – Håper også at noen er fornøyde med det som blir gjort og ikke bare må svare på klager…..
VIKEN FIBER vil om kor tid legge ut en ny fremdriftsplan på disse sidene , så følg med .
GOD HELG !
MVH
Raymond Dolata
leder.