Sydskogen Velforening har vært i kontakt med flere tilbydere, bl. a GET og BOF. GET leverer felles Tv-avtale og internett til mange av Sydskogens beboere i dag. GET har imidlertid ikke klart å gi et godt nok tilbud for fremtiden, som også sikrer at Sydskogens TV og internett tjenester er iht. dagens og fremtidens standard.
BOF har et samarbeid med Altibox, og har tilbudt seg å levere TV, telefoni og internett via FIBER, samt å oppgradere Sydskogens kabelnett fra coax (kobber) til fiber, helt inn til hver enkelt husstand (egen hjemmesentral). TV-tilbudet blir tilnærmet det samme (samme basisutvalg, men større valgfrihet for de som ønsker det), men inkludert i prisen er HD-dekoder (med opptaksmulighet) som standard.
Bakgrunn for bytte
- Gammelt nett på Sydskogen – mange som har slitt med utfall av både Tv og internett
- Gammel teknologi som ligger til grunn – kanskje 5 års levetid
- Ny teknologi og flere PC, nettbrett, smart-telefoner og digitale tjenester stiller høyere krav til båndbredde (internett-hastighet) – flere på nett samtidig – mer krevende internett-tjenester
Graveprosess
Dersom det blir enighet i Vellet om ny avtale, starter vi med en befaring av Vellet for å avgjøre hvor og hvordan BOF skal gå fram ved graving av kabel. BOF går gjennom alle graveplaner med beboerne før evt. graving, og har også en sluttbefaring etter endt arbeid. BOF forplikter seg således til at det skal se minst like bra ut etter graving som det gjorde før. Det som graves opp om dagen, lukkes normalt samme dagen. Hele prosessen tar i snitt 6-8 uker.
Veien videre
Før vi kan inngå en avtale med BOF om leveranse av TV og internett til Sydskogen Vel er vi nødt til å gjennomføre en ekstraordinær generalforsamling og få en samlet oppslutning fra Vellets beboere om å bytte leverandør. Styret kommer nærmere tilbake med dato for ekstraordinær generalforsamling – Dette vil bli informert om til alle beboere skriftlig og på www.sydskogen.no
På vegne av Styret i Sydskogen Vel
Stian Rostad
Informasjonsansvarlig
God oppsummering Stian. Må si at sidene ser bra ut.
kan dere ikke innkalle til generalforsamling snart??????? stort JA til fiber fra frøyas vei 9 hvertfall. lei av denne utsabile GET leverandøren.
Hei,
Innkalling er rett rundt hjørnet 🙂
Mvh
Stian
få gjerne altibox til å komme å fortelle om produktet sitt på forsamlinga!!
For et møte!!!!! Lurer på om det fantes noen der under 60+ som er imot fiber fra altibox? Lite sannsynlig. Tilogmed naboen som hadde bestemt seg for Get gikk ut døra tvilende til beholde Get.
Innen 10 år er de fleste som ikke ser på fiber som fremtiden flyttet i blokk.. Så håper de kan se lengre enn sin egen stue og tenkte på fremtiden til sydskogen.
Og han som heter S…. Sitter sikkert bare å leser vg på internett og er tydeligvis fornøyd med det og unner ikke sydskogen å bli med i fremtiden.
Ja til innføring i maks spørsmål fra hver pers 🙂
Jeg ble trist når jeg hørte hvor kritiske mange er til innføring av fiber på Sydskogen – eller til å fjerne koaksialen. Jeg hadde dessverre ikke anledning til å delta på møtet på mandag, men min kone og andre bekjente har rapportert tilbake. Under forteller jeg litt om hvordan fremtidens arbeidsdag kan komme til å fortone seg hvis vi ikke oppgraderer nettet på Sydskogen.
Jeg er kanskje en av de tyngre brukerne av internettkommunikasjon og teletjenester på Sydskogen. Jeg har stadig videomøter mot Trondheim, Stjørdal, Bergen og Stavanger der jeg arbeider mot driftsorganisasjonen i Statoils olje og gassproduksjon. Jeg har i tillegg ofte videomøter med driftpersonellet ute på plattformene. Jeg trenger kontinuerlig dataforbindelse siden jeg jobber mot terminalservere plassert i Stavanger og Stjørdal. Med hensyn til hastighetskrav trengs det faktisk ikke mer enn 8-10 Mbps (opp og nedlasting) for å få «akseptabel» kommunikasjon, men det er et absoluttkrav at kommunikasjonen er helt stabil.
Get har sviktet totalt når det gjelder kundeservice. Det siste året har jeg i alle fall hatt femten utfall av nettet, jeg ventet på Get support i telefonkø sikkert 20 timer, og jeg har i alle fall har installatør hjemme tre ganger. Sammenlagt de siste tre årene vil jeg anslå at jeg har et omsetningstap på mellom 150 til 200 tusen kroner som følge av Get og Sydskogen vels manglende leveringsevne. Jeg nevner også Sydskogen vel siden nettet er eid av vellet. Tapet har kommet i tapt timeinntekt og reiseutgifter til møter jeg ellers kunne ha gjennomført på video. Jeg tilbød faktisk Get 50.000 kroner i fjor hvis de kunne garantere meg oppetid i fremtiden. Det kunne de ikke.
Jeg har seriøst vurdert både det å flytte og erstattningssak mot vellet. mht. sak tror jeg nok ikke det blir aktuellt, men flytting er fortsatt svært fristende. Som følge av problemene og kostnadene jeg har hatt av dette, hadde jeg kommet til at Sydskogen ikke er et område verdt å investere videre i.
Jeg driver i tillegg til aktiviteten nevnt over, eiendomsinvestering. Dette innebærer at jeg følger svært nøye med i boligmarkedet. En ting jeg er rimelig sikker på er at følgende faktorer teller når en boligkjøper vurderer en eiendom (i tillegg til eiendommen selv):
– Nærhet til og kvalitet på skole, SFO og barnehager.
– Trygghet og trafikk i nærområdet
– Positiv infrastruktur som buss, tog, kjøretid til større byer, strøm, telekommunikasjon, tilgang til helsetjenester (og ikke minst tilgang til skiløyper).
– Nettverk slik at vi kan delta i sosiale nettverk, snakke med bestevenninner, venner eller kjærester på Skype, benytte nettskyer til å laste opp familiebilder, filmer av lillemann som leker i søledammen, filmen av småripset som går tur med sin første kjæreste eller rett og slett slik at vi kan bruke massevis av timer foran Netflix.
Skal Sydskogen bli et attraktivt sted å bo, er dette elementer vi må fokusere på. Dette er faktorer vi må arbeide for å forbedre. Dette er elementer som bidrar til at en kjøper kan velge Sydskogen som bosted fremfor Asker, Vollen eller Sandvika.
Dette bidrar til av verdien av eiendommen øker.
Vi har nå en unik mulighet til å få oppgradert telenettet på Sydskogen slik at vi også blir med i fremtiden. Blir ikke Sydskogen Vel med på denne oppgraderingen så er jeg sikker på at jeg i alle fall gjør det for egen del. Enten ved å flytte eller å grave selv.
Jeg håper at dere som ikke trenger å jobbe hjemmefra, dere som ikke har en kjæreste eller er en bestemor med behov for å følge med, dere som ikke vurderer hjemmet som en investering, at dere ser det at å investere i infrastruktur er det samme som å investere i trygghet – for vi vil vel i alle fall alle ha trygghet?
Med en intens tro på fremtiden,
vennlig hilsen Göran Hall
Arbeidsnarkoman og TV-slave
Vennligst tilgi grammatikkfeilene over. Jeg kan bedre enn det 🙂
Hva skjedde egentlig med halvparten av tv kanalene som ble borte? Hvorfor har det ikke kommet noe info om dette?
Nytt for meg. Hvilke kanaler er det snakk om?
Er vel snakk om 6-7 kanaler mindre. Dette gjelder vel oss som ikke har dekoder. Men hadde regnet med å få noe info fra styret eller get om at man mister nesten halvparten av kanalene ?